طراحی UX برای موبایل | نکات کلیدی
نوشته شده توسط : عباسی


امروزه اپ های تلفن همراه طیف وسیعی از تولیدات دیجیتالی گزینه استعمال از دربرگیرنده می‌شوند.   طراحی اپلیکیشن نرم افزار ها مدام در دسترس میباشند و یوزرها به آسانی می‌توانند از آن‌ها استعمال نمایند. از این رو پباده سازی UX نرم افزار های گوشی به یکی‌از مهم‌ترین قضیه های کاری طراحان رابط و تجربه کاربری تبدیل شده‌است که امروز میخواهیم در مرجع فراگیری UI و UX فارسی به نکات اصلی پباده سازی UX برای اپ های گوشی بپردازیم.

مهم‌ترین نکته ای که هنگام پباده سازی یک اپ تلفن همراه بایستی در لحاظ داشته باشید، این میباشد که مطمئن گردید اثر گذار و قابل فهم باشد. در‌صورتی‌که اپ موثر نباشد، هیچ سیرتکامل قیمت حقیقی برای مخاطب نداشته و کسی دلیلی برای به کار گیری از آن نخواهد داشت. در شرایطی‌که اپ موءثر بوده، البته به وقت و عملکرد متعددی نیاز داشته باشد، عموم زحمت یادگیری طرز استعمال از آن را به خویش نمی دهند.

یک طراح رابط کاربری خوب، در هنگام پباده سازی به هر دو این مسائل اعتنا می نماید:

به خواسته موثر بودن، نرم افزار های گوشی می بایست استفاده کننده محور باشند. یوزرها بدین ادله اپ شمارا نصب می نمایند تا مشکلی را حل نمایند. به‌این تصور کنید که یوزرها شما در کارایی برای انجام چه کاری می باشند، بعد از آن بر هدف ها مهم آن ها تمرکز کرده و مجموع مانع ها را از رمز رویه آن‌ها بردارید.

رابط کاربری شما می بایست شفاف باشد. در رابط کاربری شما نباید جایی برای سردرگمی وجود داشته باشد.

در‌این نوشته‌ی‌علمی 9 اصل پباده سازی UX برای اپ های تلفن همراه آورده شده‌است که برای تولید تجربیات کاربری عالی در موبایل اهمیت دارا‌هستند.

1-جلوگیری ار سر وصدا و بی نظمی
اولی اصل از اصول پباده سازی UX برای تلفن همراه جلوگیری از هرج و مرج میباشد. اعتنا یوزرها یک منبع باارزش میباشد که نباید آن را هدر بخشید. غوغا رابط کاربری داده ها بیشتراز حدی را در دست استفاده کننده شما قرار می‌دهد و اورا سردرگم می نماید، اضافه کردن هر دکمه، تصویر و متنی کاغذ اکران را پیچیده خیس می نماید.

 

آشفتگی در یک نرم افزار دسکتاپ یا این که سایت هم بد میباشد، البته در زمینه‌ی تلفن همراه هم پا صد برابر بدتر میباشد به دلیل آن که فضای محدودتری در مشت دارید.

نقل پیمان معروفی از آنتوان دوسنت اگزوپری وجود دارااست که می‌گوید: “کمال وقتی نتایج می گردد که دیگر چیزی برای حذف کردن وجود نداشته باشد.” در پباده سازی UI برای گوشی خلاص شدن از شر هر چیزی که حقیقتا ضرورتی ندارد، اساسی میباشد؛ به این دلیل‌که کاهش بی نظمی فهم مقاله را بهبود می‌بخشد.

یک ضابطه بی آلایش بر پایه ی تجربه این میباشد که مطلقا به ازای هر شیت، یک کار اساسی در لحاظ بگیرید. هر ورقه ای که برای برنامه خویش پباده سازی می‌کنید، می بایست دربردارنده یک مبادرت حقیقتا گران بها برای فردی باشد که از آن استعمال می نماید. این دستور سبب راحت خیس شدن یادگیری و آسانتر شدن استعمال از کالا میگردد. یک برگه صددرصد روشن، به قریه کاغذ نا مرتب ارجحیت داراست.

قطعا بخوانید: مقایسه XD و Sketch | کدام را تعیین کنیم؟
مثلا اپ اسنپ را در لحاظ بگیرید. اسنپ دانسته که مقصود کاربرانی که از این برنامه استعمال می نمایند، پیشنهاد ماشین کرایه ای میباشد. این نرم‌افزار مخاطب را با داده ها دیگر سردرگم نمی نماید: این نرم افزار به صورت اتوماتیک جای یوزرها را مبتنی بر داده های جغرافیایی تشخیص داده و فقط کاری که یوزرها بایستی انجام دهند، گزینش یک جای برای وارد شدن ماشین کرایه ای میباشد.

 

یکی مقررات اصلی یک تجربه کاربری خوب، کاهش عملکرد یوزرها برای دستیابی به غرض آنان میباشد.

2- نویگیشن را به طریق ای شفاف و مبرهن پباده سازی نمایید
امداد به نویگیشن یوزرها بایستی برای هر اپلیکیشنی از حق تقدم بالایی برخوردار باشد. یک نویگیشن خوب بایستی مانند یک پارچه نامرئی مخاطب را در زمان هجرت خویش ارشادوراهنمایی نماید. از این قبل، حتی جذاب ترین مشخصات یا این که قانع کننده ترین مطالب نیز در شرایطی‌که اشخاص نتوانند آن را پیدا نمایند، بی اثر میباشند. اصول نویگیشن مطلوب در گوشی عبارتند از:

نویگیشن در نرم افزار های گوشی می بایست دارای انسجام باشد. شما می بایست از نشانگرهای مطلوب به کارگیری فرمایید تا نویگشین نیازی به توضیح نداشته و مطمئن گردید که هر عنصری در نویگیشن(مانند آیکون ها و منو ها) به مقصدی مطلوب منتهی میگردد.

 

جای نویگیشن در گوشی می بایست اثبات باشد. در اختیار گرفتن های نویگیشن را به جای های تازه منتقل نکرده و آن ها را در صفحه های متعدد مخفی نکنید. این عمل فقط سبب کج شدن استفاده کننده می‌گردد.

نویگیشن در تلفن همراه بایستی وضعیت فعلی مخاطب را نشان دهد. عدم اکران شرایط فعلی احتمالاً معمول ترین خطا مو جود در فهرست برنامه ها میباشد. “اینجانب کجا هستم؟” یک کدام از سؤالهای اصلی میباشد که یوزرها برای نویگیشن چیره بایستی بتوانند به آن جواب دهند. عموما در برنامه های متفاوت با اکران تیتر ورقه یا این که تغییر‌و تحول رنگ یا این که استایل منو این عمل را انجام میدهند.

3-یک تجربه کاربری یک پارچه تولید فرمائید
نباید صرفا به پباده سازی برای تلفن همراه تصور کنید. ساخت و ساز یک تجربه یک پارچه در تلفن همراه هم پا، دسکتاپ و تبلت برای یوزرها شما بسیار اهمیت دارااست.

 

از جمله Apple Music را در لحاظ بگیرید. شما میتوانید یک لیست پخش موسیقی را در مک بوک خویش تهیه و تنظیم کرده و این لیست فورا در iPhone شما در دسترس خواهد بود. اپل متوجه شده‌است که در حالی که پباده سازی اپ موبایل یار و همدم بسیار اصلی میباشد، ساخت و ساز یک تجربه یکدست در آیفون، دسکتاپ و آی پد نیز به به عبارتی اندازه برای یوزرها اهمیت داراست.

4-نقاط کلیک را متناسب با انگشتان پباده سازی فرمائید.
دسترسی به هدف ها لمسی کوچکتر مشقت بار خیس از هدف ها بزرگتر میباشد. هنگام پباده سازی رابط کاربری تلفن همراه، بهتر میباشد جای های مقصود را به اندازه کافی گسترده نمائید تا ضربه زدن به آن به راحتی قابلیت پذیر باشد.

دکمه ها یا این که در دست گرفتن هایی تولید فرمایید که اندازه آن دربین 7-10 میلی متر باشد، به گونه ای که بتوان به راحتی با انگشت به آن ضربه زد. چنین اهدفی به انگشت مخاطب اذن می‌دهد تا تماماً روی آن قرار گیرد. بهتر میباشد هنگام ضربه به وسیله مخاطب حاشیه های غرض قابل مشاهده باشند. این کار برخورد بصری واضحی برای مخاطب آماده می نماید تا آن‌ها بدانند دقیقا به مقصود ضربه می‌زنند.





:: برچسب‌ها: طراحی اپلیکیشن ,
:: بازدید از این مطلب : 81
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 آبان 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: